De stress van de hele dag bliepjes en pingetjes….

Vanmorgen was ik met onze Joep aan het wandelen en ik moet zeggen dat ik van mijn geloof viel en nee niet doordat Joep me liet struikelen……Nee omdat ik in het bos steeds een paar mensen tegenkwam die op hun telefoon aan het staren waren en totaal niet bezig waren geen verbinding hadden op dat moment met hun hond, de omgeving en zichzelf, al scrollend lopen ze bijna tegen een boom op en de dame in kwestie liep zowat de sloot in. Mega verbaasd ben ik dan want wat kan er nu toch zo belangrijk zijn dat je zo bezig bent met je telefoon?????

Ik ga juist naar het bos om te genieten, te ontladen, te ontspannen, van onze Joep te genieten, de geluiden te horen, heerlijk te wandelen en op te laden, zalig is dat en ik moet er niet aan denken om dan de hele tijd op mijn telefoon te staren, want hou toch op met dat ding. Och Lin ben jij dan zo’n heilig boontje, Hell no maar ik stel wel graag mijn prioriteiten en mijn telefoon is er daar geen van! Mijn gezin en dus ook onze Joep zijn wel prioriteiten van mij, zeker om in contact en verbinding met mijn lieverds te staan, ben ik in het bos heb ik wel een telefoon bij maar die is voor noodgevallen en foto’s te maken toch zeker niet om mijn mail te checken of wat dan ook.

Ook als ik klaar ben met werken gaat dat ding op stil, zeker ook tijdens het eten dat is privé tijd en dan neem ik dus niet op, ook na 20 bel ik zelf niemand meer en neem ik ook niet op want ik hoor het niet want hij staat uit, op zondag is detox dag en is de telefoon ook uit.

Dus sta jij wel de hele dag aan???

Irritant vind ik hoe mijn kinderen vaak vastgeplakt zitten aan dat kreng en het ene na het andere filmpje verorberen, als ze uit bed komen is het eerste wat ze doen gapen en dat apparaat pakken, de ene gaat op de wc zitten om de item shop te kijken van fortnite en de andere even berichten te checken, dit mogen ze 5 minuten daarna gaat dat ding weg, want hoe eenvoudig zitten ze er niet de hele dag op, eerlijk waar ik word er gewoon niet goed van. Tot ik laatst ontploft ben en ze me beide aan zaten te kijken met de grootste ogen ever, daarna zijn we even gaan zitten en hebben we weer afspraken gemaakt en tot nu toe gaat het goed.

Graag wil ik mijn kinderen leren dat ze niet meteen op alles moeten reageren, als er een ping gaat, maar dat ze zelf bepalen wanneer ze mogen reageren en dat ze beter gewoon contact kunnen hebben, leren communiceren in real life en niet alleen via de whats app ( maar ja dat ik hun tijdperk), maar dat ze ook nog een gewoon gesprek kunnen voeren waarbij ze iemand in de ogen kijken, want ik hoorde laatst van een oud collega, haar dochter had haar eerste date, gaaf natuurlijk maar ze wisten niet hoe ze met elkaar moesten praten zonder telefoon en hebben ze dus aan het tafeltje elkaar zitten appen, dan val ik echt van mijn stoel af en breek ik mijn onderkaak omdat die op de grond klettert van verbazing.

Maar ook als je uit gaat eten, laatst waren we met vrienden ergens en ik vind het heerlijk om koppies te kijken en Arja ook en dan ben ik verbaasd dat er veel mensen gewoon op hun telefoon zitten terwijl ze met hun partner of vrienden zitten te tafelen???? Hoe dan? Je gaat toch juist eten voor de gezelligheid en echt contact weer te hebben, een lekker gesprek te voeren elkaar in de ogen kijken en in verbinding te staan, dat vind ik juist heerlijk met Aernout even geen kinderen en samen lunchen, weer even kijken en voelen waar we staan, en elkaar weer echt zien en kletsen, dan ga ik toch niet mijn mail checken of wat dan ook….

Uit recent onderzoek blijkt dat mensen zwaar overprikkeld worden, en mentaal moe en uitgeput zijn doordat ze de hele dag aan staan, nieuw onderzoek wijst uit dat de gevolgen van het mateloos checken van onze mobieltjes desastreus zijn. Iemand die vaak op zijn telefoon tuurt, heeft meer kans op depressieve gevoelens, ontwikkelt minder inlevingsvermogen en is minder creatief.

Want in de ochtend is het eerste werk dat ding checken, in de avond gaat hij mee naar boven als wekker, maar ondertussen ben je nog een hoop aan het checken, door de hele dag de pingeltjes te volgen, oh even de mail checken, even facebook checken, insta, LinkedIn, tik tok, je whats app, etc., als je wilt kan je 24/7 beschikbaar zijn en reageren, je cortisol en adrenaline klots dan je oren uit en geeft de nodige stress prikkels en gevoel steeds te moeten reageren, ook het beloningsgevoel speelt een rol, want je wilt wel zien of mensen reageren op wat je geplaatst hebt.

Gevolgen:

Waarschijnlijk hoef ik deze niet hier neer te zetten, maar heb je al gehoord van een whatsapp vinger? Ja echt van al het swipen, maar ook slaapproblemen door en het blauwe licht maar ook omdat veel mensen dat ding mee naar boven nemen als wekker, je telefoon zoekt continue naar verbinding, dus niet zo goed voor je hoofd en slaap, daarnaast bewegen mensen veel minder de telefoon werkt daar ook aan bij, want effe scrollen is toch veel fijner als je lekker op de bank zit?

Als je altijd aan staat heeft je brein en je lijf nooit rust en kan het nauwelijks resetten en andere verbindingen leggen dan scherm. Als ik naar mezelf kijk als ik bv verhalen inplan kan dat alleen via de telefoon met business suite, man dan kijk ik scheel en heb ik het gevoel dat mijn hoofd ontploft.

Uit onderzoek blijkt als je al een uur per dag op je telefoon zit je meer angst, depressie en stress ervaart, voel eens als je gebeld wordt of er een ping gaat wat dat doet met je hartslag en onrustgevoel. Uit dit onderzoek van de universiteit van Pittsburgh kwam ook het volgende en die vond ik wel gaaf:

“Onze hersenen blijven alleen gezond als ze kunnen dagdromen of zich vervelen. Dat is noodzakelijk voor de aanmaak van herinneringen, voor creativiteit en voor het nemen van beslissingen.”

Ons brein is pas volledig volgroeid wanneer we rond de 25 zijn, misschien zelfs nog later. Dat maakt het brein van kinderen en jongeren kwetsbaar en gevoelig voor negatieve invloeden. Bovendien hebben de hersenen ‘real life’ interactie nodig om zich goed te ontwikkelen. Jongeren en kinderen moeten echt face-to-face gesprekken voeren. Chatten is niet genoeg.

Hoe doe je dat, digitaal detoxen?

Wat ik heb gedaan: schakel meldingen op je telefoon uit en verberg of verwijder de meest verslavende apps, ik heb bv facebook etc. op de laatste pagina van mijn telefoon, want dan moet ik al heel veel handelingen uitvoeren voordat ik er kom, ik check mijn mail alleen op mijn computer en maximaal 3 x per dag zo bepaal ik wat ik wanneer doe. Als ik uit ga eten bv zonder de kinderen dan heb ik de telefoon wel bij maar in mijn tas en als ze erbij zijn neem ik de telefoon niet mee, als ik een afspraak heb laat ik het in de tas en ik pak niet direct mijn telefoon als ik ergens moet wachten, nee dan ga ik gapen (naar mensen kijken, gesprek aangaan, de omgeving zien)

Verder heb ik op zondag een scherm loze dag en is mijn telefoon uit, behalve als Aernout dienst heeft, maar dan alleen om elkaar even te spreken, verder niet.

Alleen al het uitschakelen van al die pingels geeft zoveel rust, ik zet ook vaak mijn geluid uit, dat heeft een nadeel dat ik heel vaak dat ding kwijt ben en dan kan ik hem niet meer vinden, dus ook niet als iemand me effe belt om te kijken waar hij ligt 😂😂😂

In de avond dus na het eten leggen we met ons vieren de telefoon weg, tijd samen, effe kletsen een spelletje, dat lukt niet altijd want die kids hebben van alles van en voor school erop staan, maar ze zijn zich er veel bewuster van, onze Bart voelt echt als hij te lang op dat ding zit, dan zegt hij nu ben ik irritant ik stop, en soms zeg ik het 😋😋😋😋

Mijn dag is ineens veel langer is en productiever, heb meer rust en heb mooie gesprekken en verbinding met mezelf en de mensen om me heen.

Geef je brein rust en bepaal zelf wanneer je wat ziet of beantwoord en lees een boek ga in het bos op een bankje zitten i.p.v. dat je er tegenaan loopt omdat je op je telefoon zit te staren.

Dus loslaten

Ja dat blijft terugkomen want eigenlijk alles is loslaten, je weerstand overwinnen, waardoor je je gezonde weerstand gaat vergroten, waardoor je meer weerbaar bent, alles start dan met kiezen en loslaten, hiervoor kan ik je op 3 manieren helpen.

  1. Door mijn GRATIS e-book https://www.zijvitaal.nl/ebook-rust-in-je-hoofd-actie-in-je-lijf/ hiermee kan je direct aan de slag!
  2. Een GRATIS loslaat gesprek waarin ik 1-1 met je ga kijken waar de schoen wringt en hoe je de eerste stappen kan gaan zetten om echt rust in je hoofd en actie in je lijf te krijgen en dus van denken naar doen kan gaan, boek nu eenvoudig je afspraak https://www.zijvitaal.nl/gratis-gesprek/
  3. Met mijn geheel nieuwe onlineprogramma, waarin je in 22 dagen volledig in actie gaat komen, loslaat, kiest en zowel op fysiek, sociaal emotioneel, mentaal en proactief vlak in actie gaat komen zodat je in 22 dagen staat als een huis, alleen nog deze maand met € 50 euro korting als je de code 50voor50 invoert en ontvang je dit programma voor maar €27 euries en je ontvangt direct een mega gaaf werkboek van meer dan 50 pagina’s en de eerste les zodat je meteen aan de slag kan gaan.

https://www.zijvitaal.nl/online-programma/

Voor nu wens ik je een heerlijk weekend, wij gaan weer heerlijk kijken bij de handbal wedstrijden van de kids, wat een feest is dat enne de telefoon neem ik wel mee voor de foto’s 😉