Preventie is nu nog meer nodig dan anders!

 

Wat een ontzettend rare tijd momenteel, alles draait om corona, thuisblijven, onderwijs geven aan je kinderen, afstand houden, handen wassen, maar blijf je door deze toch wel stressvolle periode ook goed voor jezelf zorgen? Want jeetje ik merk dat ik me kapot sjouw op het moment.

De meeste van mijn klanten spreek ik nu online via facetime, skype, zoom of gewoon via de telefoon, alles is gewoon op te lossen, ook nu. Ik had een paar gratis regie gesprekken staan en ik moet zeggen dat vele dingen mij op zijn zachts gezegd verbaasde….Net als mensen excuses hebben, om pas echt iets aan hun gezondheid, of leefstijl te gaan doen na Pasen, Pinksteren, zomervakantie, kerst of wat dan ook, is er nu hetzelfde excuus, ja ik wil maar pas als de corona voorbij is, ik dacht ik hoor het niet helemaal goed, maar toch, de enorme verbazing moet zichtbaar zijn geweest. Ik zei sorry hoor, maar waarom zou je wachten tot deze crisis voorbij is, denk je dat dit de laatste ziektekiemen zijn? Dat je voor de laatste keer je mindset anders moet gebruiken? Want de wereld staat op zijn kop en het is zo overduidelijk dat je juist NU je gezondheid moet ondersteunen, zo enorm belangrijk is, ongeacht wat er heerst want waarom zou je wachten tot je klachten krijgt, ziek wordt of lichamelijke problemen?

De meeste weten dan mijn man als intensivist werkt en ik kan je zeggen zijn baan is normaal al pittig voor hem en ons gezin, maar momenteel ben ik een alleenstaande getrouwde vrouw zullen we maar zeggen, met voor hem soms diensten van ruim 20 uur echt werken…… Ik zorg dan voor de kids, onze Joep, het huishouden, ben juf en zorg dat mijn lieve klanten gezond kunnen blijven en grip houden op alles.

De angst die sommige hebben en zich daar volledig door klem laten zetten, machteloos alles over zich heen laten komen, letterlijk stil vallen, weinig bewegen, veel stress ervaren, slecht slapen, heel anders en meer gaan eten, jeetje dat doet me zeer, als vrouw, vitaliteitscoach met specialisatie voeding, dan huilt mijn hart, want weet je je hoeft helemaal niet de grip kwijt te raken omdat nu toevallig er van alles gebeurt, je gaat ook weer een keer naar buiten, doe dat dan liever gezond en fit! Want gezond en fit blijven kan dus ook nu, vooral nu, wacht dus niet totdat je ziek wordt nu niet en nooit niet, grijp dit moment aan om in actie te komen en te blijven.

Natuurlijk is het heel akelig wat er allemaal gebeurt, maar houd een ding heel goed in je hoofd, dat meer dan 80% van de mensen die op de intensive care komen oudere mensen zijn die al een slecht immuunsysteem hadden, longproblemen, hart en vaatziekte, diabetes, overgewicht en ziektes in de voorgeschiedenis en weet je angst geeft je veel stress en daardoor slaap je vaak slechter en dan wordt je immuunsysteem nog slechter en ben je veel vatbaarder voor alles, dus ik ga nu met je aan de slag om je te helpen hop☺

 

Ik ga nu iedere doordeweekse dag live met tips om je te ondersteunen, dus als je me nog niet volgt doe dat dan hier

 

Start niet pas met je gezondheid te verbeteren als je denkt dat het nodig is!

Preventie is nu zo belangrijk (altijd al, maar nu nog meer), want wat ik in mijn omgeving zie gebeuren is dat mensen nu pas gaan kijken wat ze kunnen doen, nee zorg dat je altijd zoveel mogelijk in balans bent en de balans is noodzakelijk op al deze vlakken: Want weet je je kan nog zo gezond eten en bewegen, als je slecht slaapt en stress hebt, is het net als dat je een boot probeert te varen met een peddel, snap je wat ik wil zeggen? DUS balans op de volgende stukken:

Fysiek Voeding, beweging, gezond gewicht, ontspanning, slapen

Emotioneel gevoelens, emoties, verbinding en communicatie

Mentaal gedachten, overtuigingen, veerkracht, visie

Motivatie daadkracht, prioriteiten en doelen stellen, zelfsturing

En actie ondernemen aan het alleen weten heb je niks, dus hier wat tips om je direct op weg te helpen.

 

Alles start met je mindset

  • Ja ik blijf het zeggen, mindset is een van de meest belangrijke dingen om je hoofd koel te houden in deze onzekere tijden, want het goede weer komt eraan en dat vinden virussen niet heel fijn.
  • Een ding weet je zeker, je kan er helemaal niets aan de situatie veranderen, alleen jij bepaalt hoe je ermee omgaat.
  • De manier hoe je opstaat in de morgen, mag niet je dag bepalen, bv je staat moe op bent chagrijniger als anders en je blijft de hele dag knorrig, nee toch dat is jammer van je dag en heel vervelend voor jezelf en de mensen in je omgeving…. Ik zet een leuk muziekje op, zet een bakkie koffie, ga fruit eten en lees iets leuks (dus geen corona ellende), ik zoek bewust de gezellige en liefdevolle dingen op, knuffel mijn kids extra en onze Joep en ga aan de slag en mijn chagrijn is weg. JIJ bepaalt je humeur niemand anders!
  • Kijk naar wat je wel kan, i.p.v. wat nu niet kan, gebruik je creatieve brein, ga (video) bellen, stuur een kaart, doe iets liefs, kijk naar wat jij wel kan doen nu op welk gebied dan ook, denk groter dan je brein je wil doen geloven.

 

Bewegen

  • Beweeg ieder uur, zeker nu je thuis werkt en de sportscholen dicht zijn, even ieder uur de wekker zetten en bv 10-15 squats doen en 15 x opdrukken (dit mag tegen de muur zijn, of aan de tafel, of op je knieën en dan zo opdrukken) hef je knieën op, stoei met je kids, doe een raar dansje, schud je armen los, je schouders, als je een trampoline heb ga effe jumpen, beweeg.
  • Voor de lunch bewegen, ga bv even wandelen of loop de trap een keer of 5 op en neer, dan eet je minder want doordat je thuis werkt zijn de meeste meer geneigd omdat koekje bij de koffie te doen, meer te snoepen en veel uitgebreider te lunchen.
  • Ga als pauze even in de tuin werken
  • Dans lekker met je kinderen
  • Maak er een feestje van, dus leg die druk niet zo bij jezelf en de kinderen op

 

Voeding

 

De meeste van mijn klanten vinden dit nog het moeilijkste, want ze vinden zichzelf zielig, kunnen minder, balen en veel zijn geneigd om meer emotioneel te gaan eten en dat is helemaal niet nodig, zeker niet als je bovenstaande tips ook ter harte neemt.

  • Let op je eiwit inname, doe als je minder beweegt bv je gewicht bv 60 kilo is dan 60 gram eiwitten te nemen, als je toch nog actief bent doe je je gewicht x 1.2 als eiwitinname te hanteren.
  • Pak bij elke maaltijd wat groente en fruit, bv sla, komkommer, paprika, tomaatjes, appel, druiven, worteltjes etc., van alle kleuren wat, je zit dan voller en dan heb je niet de neiging om veel andere dingen te snaaien.
  • Drink voldoende water, misschien heb je de verwarming nog aan, dan droog je wat sneller uit, dus drink zeker 2 liter water op een dag, of groene thee, dan blijf je je energiek voelen.
  • Hou je gewone ritme aan, dus met opstaan, je werkzaamheden doen, actief bezig zijn, en je maaltijden.
  • Zet een kan water op tafel, bv met citroen erin, glazen vullen en aan het werk.
  • Ben matig met alcohol, hierdoor gaan je zorgen echt niet weg, je slaapt er slechter van door en nu je minder beweegt ook nog slecht voor je gezonde gewicht.
  • Denk bij alles wat je eet, is dit vulling of voeding
  • Mag je dan niks meer, natuurlijk wel, bij ons is het vrijdag chips avond, met film en een glas rosé, kaarsjes aan, dat is het, gewoon die dag en niet van vrijdag Tm zondag☺

 

Emoties

 

  • Hoe moeilijk en lastig alles ook is, het is zoals het is, vechten, boos of verdrietig zijn lost helemaal niks op.
  • Als je boos bent, ga bewegen, schrijf het van je af
  • Als je verdrietig bent, zet een film op waar je van moet huilen dat lucht op, praat, schrijf het van je af, maak een belafspraak met mij☺
  • Probeer te relativeren, ook deze tijd gaat weer voorbij.
  • Schrijf iedere avond op waar je dankbaar voor bent.
  • Dit is een moeilijke vaak on begrijpbare tijd, de emotionele schade en sociale beperking is heel groot, dus probeer in contact te blijven, stuur een bloementje, stop een kaart in de bus, bel even, maar dan bv-videobellen, laat weten dat je aan de ander denkt, wordt enorm gewaardeerd

 

Slapen

  • Laat het nieuws ook een keer aan je voorbijgaan, lees een leuk boek, kijk een leuke film, doe een spelletje
  • Laat je telefoon na 1800 een keer voor wat het is en als je echt niet anders kan zet dan night vision aan dat zorgt dat je geen blauw licht meer hebt wat je wakker kan houden.
  • Neem een 40 graden douche voor het slapen gaan van ongeveer 10 minuten, je bent helemaal zen en soezerig hop in je bed en slapen maar.
  • Probeer geen zware gesprekken te voeren vlak voordat je gaat slapen.
  • Knuffel lekker met je partner, vertel elkaar lieve dingen, wat je fijn aan elkaar vindt, als je zoveel op elkaars lip zit, blijf dan de dingen zien waar je zo gek op bent.

 

Ontspanning

  • Hou het leuk deze tijd, zet je boog ook niet te gespannen, verwacht niet van jezelf en je kinderen dat je alles gedaan krijgt zoals op het werk, neem regelmatig een pauze. Ik heb liever dat mijn kinderen weer relaxt naar school gaan en misschien iets achterlopen dan dat ze meer dan bij zijn en een stress blok zijn en jij volledig over de zeik weer moet gaan werken. Want ook al wil je alles dat gaat gewoon niet….
  • Hou de humor erin, neem jezelf even iets minder serieus en maak lol met de kids, neem een bad, masseer je partner en je partner jou, chill
  • Ga in bad zitten, laat je partner je masseren, lees een boek, kijk een film, heb een lekker potje seks

 

 

Dus dit zijn wat tips waar je direct mee aan de slag kan, heb je dingen waar jij tegen aan loopt, en daar graag persoonlijke tips voor wil hebben, schroom dat niet om contact op te nemen stuur me dan een mail of een appje, zeker nu ik wil je heel graag helpen om door deze tijd te komen, maar nog belangrijker om ook daarna de balans te behouden.

 

 

Dus start nu met deze punten in actie te zetten, hoe doe je dat?

 

  • Wat is je doel en waarom, schrijf dit op, voel het tot in je tenen, hoe voel jij je als je dat doel hebt bereikt, wat doe je dan, wat zeg je dan, hoe sta je dan, hoe gedraag jij je dan, voel alles tot in details wat je doel dan ook is.
  • Hak je doel in kleine stukjes, want ineens hele grote stappen kan je vaak niet overzien en dan is de kans heel groot dat je voortijdig stopt en dat zou jammer zijn, dus van niets doen ineens een marathon lopen gaat ‘m niet worden zullen we maar zeggen.
  • Daarom is mindset zo belangrijk, want als je niet waarom je iets wil, hou je het nooit vol, jouw innerlijke kracht is hierin essentieel, als je het van binnen voelt en dan iets meer dat is je doel, als het dan even tegenzit dan ga je terug naar je schrift met je doel en dit gevoel en dan kan je het meteen weer oppakken.
  • Als extra tip, ga even rustig zitten, zet muziek op als je dat wil, en leg je handen op je buik en adem daar naar toe, voel, misschien wordt je emotioneel, maar voel eens wat de reden is dat jij je zo voelt, het niet lukt, je het niet vol kan houden, waarom je tegen dezelfde dingen blijft aanlopen, wat houd je tegen om te bereiken wat je zo graag wilt en waardoor jij je zoveel meer beter voelt en wel in balans bent.
  • Maak een soort dagboek en plan daarin wat je doet en niet doet en schrijf erbij waarom, bv ik wil me niet meer zo moe en futloos voelen, ik wil vaker nee zeggen, ik wil meer energie, ik wil een gezond gewicht want dan… ik wil beter slapen want dan, ik wil meer ontspanmomenten inplannen want dan….
  • Schrijf in de avond op waar je trots op bent wat goed gegaan is, en ga met dat lekkere gevoel slapen, dus niet wat niet goed is gegaan, alleen wat goed was!
  • Vraag hulp als je er niet uitkomt, iedere werkdag ben ik momenteel op mijn fb pagina om je te helpen, ik kan het niet voor je doen, wel met je.

 

 

Als je het graag samen wil doen, met veel extra hulp en ondersteuning, heb ik een supergaaf online traject gemaakt, dat je niet nu alleen weer helpt om in balans te komen, maar nog meer om nu in balans te blijven, op fysiek, mentaal, emotioneel vlak, dus:

Hoe blijf je fit en vitaal en zorg je preventief goed voor jezelf als een echte FEMM! Je kan starten wanneer je wilt, de data zijn de trainingen online

 

Klik hier voor meer informatie

 

Lieve gezonde groet,

Linda