Ik ben Corona moe

 

Na zoveel weken ben ik er wel klaar mee, iedere dag het eenzijdige nieuws, al het negatieve eromheen, de enorme last die er ligt bij de ouders die thuis moeten werken, hun kinderen moeten helpen met les geven, op elkaars lip, alles draait om Corona en hou me ten goede het is een akelig virus, manlief maakt het dagelijks mee, maar eerlijk gezegd wil ik mijn eigen leven gewoon terug. Er genezen nu meer mensen dan er ziek worden, maar dat hoor je niet op het nieuws helaas, bang dat mensen dan weer alles doen wat niet mag, maar dit sociale isolement doet voor mijn gevoel veel meer schade dan ons allemaal lief is. De eerste onderzoeken zijn gestart, ouderen overlijden aan eenzaamheid, mensen raken hun baan kwijt, kinderen mogen niet naar hun ouders toe, de afstand die “nodig” is, maakt dat mensen veel stress ervaren en daardoor ziek(er) worden.

Mensen leven in angst, bang om elkaar te groeten of iets te dicht langs elkaar te lopen, bang, meerdere malen per dag herinnerd aan wat er gaande is en voordat mijn mailbox ontploft, inderdaad er gaan heel veel mensen dood, maar nog altijd vele malen minder dan aan een jaarlijks terugkerende influenza, deze eist jaarlijks zowat 650.000 levens wereldwijd en met corona nu 122000, maar de wereld staat op zijn kop. En dan heb ik het nog niet over de enorme druk die ze willen leggen om het vaccin te gaan verplichten. Als je iemand adviseert om preventief aan de slag te gaan of zegt Vitamine C kan je immuunsysteem ondersteunen, kan je een boete riskeren, hou toch op, droef toeters. Preventief werken aan je gezondheid is nog altijd vele malen beter dan ziek te worden en daardoor zoveel schade aan je lijf te riskeren.

Ik voel het dan ook als mijn plicht als orthomoleculair therapeut en integraal leefstijl en vitaliteitscoach, om mensen te laten zien en horen dat het ook anders kan en moet, want angst maakt je immuunsysteem zwak, je hebt zelf alles in handen om het te versterken.

Ik vind echt dat je goed voor je lichaam en geest moet zorgen, dat ben je verplicht aan jezelf, je kinderen en je partner. Toen Aernout en ik elkaar leerde kennen en het echt werd hebben we elkaar en belofte gedaan, hij is van Jim Rohn een van mijn mentors, die mijn mentale veerkracht en positiviteit dagelijks ondersteunen.

“I will take care of me for you, if you will take care of you for me. ”

Dus vrij vertaald, ik zorg voor mezelf voor jou, als jij voor jezelf zorgt voor mij.

Niemand kan zo goed voor je zorgen dan jezelf moet doen, net als dat een ander je niet gelukkig kan maken, dat kan jij alleen, natuurlijk kan je elkaar ondersteunen, maar je moet het toch zelf doen, zou mooi zijn als het de verantwoordelijkheid is van Aernout dat ik gezond ben en blijf☺ Want dan zou ik er slecht vanaf komen zo weinig dat hij thuis is……

Maar jij alleen kan voelen wat je nodig hebt en wat niet, net als dat ik na een pittige dag thuis met kids, hond en mijn eigen werk eind van de dag denk doei, jullie naar boven, ga maar wat lezen, nu moet ik even alleen zijn, in bad zitten, niksen of wat dan ook. Maar dan moet je jezelf wel toestemming geven om te voelen en te luisteren naar wat jij nodig hebt.

 

Juist nu wordt duidelijk wat je nodig hebt

Dit wil je waarschijnlijk helemaal niet horen, maar juist in deze tijd, wordt soms heel pijnlijk duidelijk wat voor deze bijzondere tijd al niet lekker ging, of dit nu op het gebied is van de fysieke gesteldheid, je emoties, je mentale (veer)kracht, je acties, je flexibiliteit, je voeding, je stressniveau, je slaap, wat al niet lekker liep gaat niet veel beter nu, of waarschijnlijk wat slechter.

De meeste mensen die nu thuiswerken cocoonen meer, bezinnen, lezen, doen klusjes, maar bewegen juist minder en belonen zich meer met een lekker koekje, dat glaasje wijn of bier, maar hebben ook VEEL meer stress, de kids lopen rond, vragen meer aandacht en misschien ook hulp bij hun huiswerk, je hebt zelf je werk te doen, misschien zorgen over je ouders, bijna geen sociale contacten, echte ontspanningsmomenten, werkt op rare tijden en zit juist veel meer dan je waarschijnlijk normaal zou doen.

NU wordt juist nog meer duidelijk wat er niet goed gaat.

Vaak is er eerst iets nodig wat mensen in beweging zet, voor de een is dat er iets gebeurt in haar omgeving, je iets hoort, ziet, of net als nu dat de wereld in paniek is rondom corona. Dan is een externe factor je motivatie, maar die moet intern worden (dan hou je het wel vol, als corona weg is☺)

Maar ook wordt duidelijk dat jij ook nu toch wel het meeste rondom de kinderen regelt, dat je nu ook minder voor jezelf kiest om bv even pauze te nemen, te relaxen, tijd voor jezelf neemt, want je hebt bv overdag te veel je kids geholpen maar je werk moet wel af, dus ga je in de avond nog door, het eten de boodschappen, wat merk jij hiervan?

Normaal kan ik nog redelijk op Aernout rekenen rondom de kinderen, maar de laatste weken helemaal niet, ik ben zeg maar een alleenstaande getrouwde moeder, die een eigen bedrijf heeft en nu dus 95% alles regelt in en met de kids, huis, joep, dat is best pittig, maar ik weet ook als de boel zo meteen weer normaal wordt, alles weer goed is, maar nu is het zoals het is, niks meer en niks minder. Maar ik heb wel een planning gemaakt en mijn tijd genomen, want anders hou ik het niet vol. Ja ik werk op rare tijden, sta bv om 05:00 op, zodat ik al veel gedaan heb als die twee naar beneden komen, daardoor ben ik relaxter en kan ik hun beter helpen, zonder de stress te voelen dat ik nu echt wat moet doen, en ja ik werk soms later door, helaas pindakaas dat zorgt ervoor dat ik nog lief naar mezelf ben, mijn kids en manlief als die na zijn diensten het huis binnenkomt. Ik zorg dat ik in balans blijf, door goed voor mezelf te zorgen, gezond te eten, voldoende water te drinken, goed en genoeg te slapen, zorg dat ik geen stress krijg of zorg dat ik ervan afkom.

Het echte bewegen schiet er weleens bij in, want de dagen vliegen voorbij, dus zetten we een wekkertje dat we ieder uur bewegen en voor de lunch even boxen, wandelen, de gewichtjes pakken of ga mountainbiken en natuurlijk mijn dagelijks rondje bos met mijn trouwe Joep. Daarnaast heb ik twee mega sportieve kinderen die graag hun conditie willen behouden, dus die maken regelmatig een soort parcours in de tuin, met boomstammen en gewichten, boxen, opdrukken en wat dan ook, dus moeders doet dan graag mee, of ik zet de muziek wat harder en dan gaan we gek dansen.

 

Hoe pak jij dat aan?

Ik kreeg laatst een opmerking want diegene vond dat ik wel makkelijk praten had, want het was mijn werk en ja ik was een paar jaar alleenstaande moeder geweest, dus ik was dat wel gewend om alles alleen te doen, mijn sterrenbeeld stier kwam razendsnel naar boven en de stoom kwam niet uit mijn neus maar uit mijn oren, oh is dat zo zei ik op het oog kalm, maar van binnen was er een soort vulkaan aan het borrelen. Zo rustig mogelijk zei ik, dat weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat ik dagelijks en soms per uur een beslissing neem en dat is dat ik zelf beslis of ik iets moeilijk of zwaar wil vinden en dat je soms gewoon niet moet zeuren want sommige dingen net als nu kan je gewoon niet veranderen, alleen kan jezelf veranderen hoe je ermee omgaat, negatief of positief en dus flexibel ermee omgaat. Alles is een keuze ook hoe je hier mee omgaat!

Wil je extra tips hoe jij integraal je zelf kan ondersteunen lees hier mijn laatste blog

 

Preventief werken doe je niet voor een paar weken, het heet niet voor niks Leefstijl

Een gezonde leefstijl pas je toe in je leven, omdat je bv-fitter, gezonder, zonder stress wilt leven, dus doe je niet een keertje gezond, nee dat wil je of wil je niet, net als dat je het doet en gewoon moet doen, alles is een keuze en die keuze maak jezelf! Net als dat je beter gezond kunt blijven door goed voor jezelf te (blijven) zorgen en niet steeds weer moet beginnen als je weer moe bent……

Het is een manier van leven, net als dat het een keuze is om nu flexibeler met alles om te gaan, jouw keuze en van niemand anders. Het is alleen veel makkelijker vol te houden als je gewoon dagelijks doet een manier van leven maakt, dan kost alles je helemaal geen moeite meer om het vol te houden, maar dan gaat het automatisch.

Dus start gewoon met het te doen, deze kleine stappen kunnen al een groot verschil maken:

  • Sta op je normale tijd op, behoud je ritme, maar als je geen enorme druk wil voelen kan het je helpen om eerder op te staan, 2 voordelen je hebt even tijd zonder de kids en je hebt al heel veel af voordat ze beneden komen (incl. je partner)
  • Drink niet de hele dag koffie, maar zet een kan water op tafel, doe er evt. wat munt of citroen, komkommer, gember in, net wat je lekker vindt. Wissel af met bv groene thee en drink bv na het eten nog een kopje koffie, beter voor je spijsvertering.
  • Neem gewoon 3 maaltijden en laat je niet verleiden tot alle tussendoortjes, koekjes, paaseitjes etc., neem groente en fruit bij elke maaltijd, spreek 1 avond in de week af met jezelf dat je een bakkie chips en een wijntje neemt en een lekker filmpje kijkt, hier is dat op vrijdag, zalig genieten en de rest van de week is het duidelijk dat we dat niet doen.
  • Beweeg voor je maaltijd, dan gebruik je de suikers op en verbrand je vet, eet je minder en je wordt fitter.
  • Beweeg ieder uur, gooi alles los en je stress verlaat ook je lichaam, lach, ga buiten in de zon bewegen, druk je op tegen de muur, doe squats, dans, maar beweeg.
  • Als je in de avond nog wat moet afmaken zet dan night vision aan op je telefoon of computer, dat is oranje licht, want anders krijgt je brein door het aanwezige blauwe licht weer een prikkel dat je heel actief moet worden.
  • Neem een 40 graden douche voor je gaat slapen, heerlijk zenn rol je in je bed.