Mijn blog was klaar en zat voldaan op de bank, Joep aan mijn voeten lekker gevoel is dat altijd om mijn to do lijst afgestreept te hebben en zo het weekend in te gaan. Maar toen kreeg ik onrust, iets wat ik al langere tijd ervaar, onrust over hoe het gaat in Nederland, met het beleid, de angst, de spoedwet, een megagevoel van wat gebeurt er toch, de sociale vervreemding, gewoon alles overvalt me dan en dan komt mijn sterrenbeeld boven en dat is stier☺.

Toen kwamen er nog eens de richtlijnen van het handbal van mijn dochter bovenop dat ze als ze even op de bank zitten een mondkapje moeten dragen, toen ben ik ontploft, want wat iedereen er ook van mag vinden het is gewoon potentieel gevaarlijk als je gaat verwachten dat een kind wat hijgend van het veld komt een mondkapje op moet, iedereen gaat maar regeltjes verzinnen, en dan voel ik de onmacht, mijn oerkracht als moeder, boosheid en man dan voel ik zoveel gebeuren in mijn lijf en hoofd ik wordt daar heel ongelukkig van toen dacht ik van dit gevoel hebben vast meer vrouwen last…… Dus ga ervoor zitten, hij is mega waardevol, want alleen samen (met echte verbinding) krijgen we rust. Even voor de duidelijkheid ik ontken niks, c is een but virus, lees alles en ga aan de slag met de tips hoe jij in deze tijd je balans en immuunsysteem kan behouden.

 

Hoe dan???

En met alles wat er is en gebeurt iedereen mag hier zijn eigen mening over hebben, nee dat moet, maar weet dan ook dat een ander dat ook mag. EN zoek in de juiste bronnen er wordt al zoveel gekletst overal, ik kijk dan graag naar dr. schuitemaker, een chirurg een neuroloog en Maurice de hond, de man die de cijfers zeer in perspectief zetten, maar volg vooral mijn gevoel en gezond verstand. Je volgt me al een tijdje en dan heb je vast gelezen dat ik niet helemaal hetzelfde denk als wat in het nieuws komt en alles is okay en vorm over alles je eigen mening dat is het enige juiste wat je kan doen. En ik vind je nog steeds geweldig als jij het anders voelt❤.

Nogmaals corona is een vervelend virus, ik heb vooraan naast mijn liefste gestaan en gezien en gehoord wat het deed, ik ben geen zweefmuts, ik sta met twee benen in de klei, maar de angst makerij, een pcr test die niet deugt het beleid van mondkapjes, (want in de thuiszorg is een kapje overbodig en mogen de verzorgende zelf bepalen wat ze doen? Hoe dan? Ik hoor de jonge en heer van dissel nog zeggen het is een schijnveiligheid en dat is het ook, maar mensen worden zo bang gemaakt dat ze vaak niet meer “anders” durven te denken en gaan twijfelen aan hun gezonde verstand.

Graag neem ik je mee in mijn gevoel want als ik een klein beetje angst kan weghalen bij mensen dan is mijn doel bereikt. In 2018 zijn er veel meer mensen overleden aan de griep dan nu aan corona, in dat griep jaar overleden er ruim 9400 mensen aan de griep dan aan c en iedereen die is overleden aan c betreur ik echt de mensen die zijn overleden is vreselijk zeker om alleen te streven en de eenzaamheid van de familie met hun verdriet, maar het overgrote deel > 85% was man en had een onderliggend lijden, Maar er zijn meer ziektes waar mensen aan kunnen overlijden en die mensen zijn zeer lange tijd achter gebleven in voor hun noodzakelijke zorg.

 

 

Even wat cijfers:

Jaarlijks overlijden er spijtig genoeg meer dan 46720 mensen aan kanker 128 per dag! Door nu met alles rondom het C gebeuren, is er veel uitgestelde zorg, van o.a. deze groep mensen. En nogmaals in maart wist men niet wat men nu wist, maar het leed voor o.a. deze groep is echt enorm.

Beeld jezelf eens in dat je de diagnose krijgt en je dan vervolgens door C niet behandeld kunt worden???

De poli’s puilen uit van uitgestelde zorg, ook al werk ik zelf niet meer in het ziekenhuis, maar veel vrouwen die ik coach wel. Een bevriende longarts zei wij hebben de komende 3 maanden geen tijd, maar we lopen met zijn alle over en niet van corona, maar van andere zorg.

Als je de oorzaken van sterfte ziet moet ik huilen, dit is de top 5

1            Dementie         16.269

2            Longkanker    10.201

3            Beroerte           9.334

4            Coronaire hartziekten            8.244

5            Hartfalen         7.264

 

Dementie op 1 😥en deze mensen worden verstoken van bezoek, dan gaat het nog sneller achteruit, veel mensen weten niet dan je aan dementie kan overlijden trouwens. Nr. 3, 4, 5 kun je met een gezonde leefstijl voor het grootste deel voorkomen (buiten de aangeboren factoren) maar ruim 80% en meer wel. Maar al deze mensen hebben nu dus uitgestelde zorg, wat denk je wat dat doet met hun levensverwachting?? Er zijn mensen in quarantaine gezet die een hartinfarct doormaakt, want het zou wel C zijn.

Via onderstaande link kan je van alles teruglezen en vorm zeker je eigen mening.

https://www.volksgezondheidenzorg.info/ranglijst/ranglijst-doodsoorzaken-op-basis-van-sterfte

Afgelopen week zag ik een programma van twee mensen die hun partner waren verloren, een oudere dame waarvan haar man op een gesloten afdeling zat door dementie, deze werd ziek en de vrouw mocht er vanwege c niet bij…. Het leed en verdriet wat het die vrouw deed en nog doet, geen afscheid kunnen nemen, niet zijn hand vast kunnen houden, hun kinderen gingen in verzet en mochten wel komen ALS ze zelf voor de beschermende kleding zorgde, dit haalde ze niet en deze man is alleen gestorven.

De andere was een man die zijn vrouw op jonge leeftijd verloor aan borstkanker, de gewone knuffel die niet mocht, het verdriet omdat ze een grote familie en vriendenkring hadden en niet iedereen afscheid kon en mocht nemen, van het traumatische afscheid hadden ze nog dagelijks last.

Bij mijn hubbie hebben ze een c poli en begeleiden ze de patiënten en hun familie die in maart op de ic hebben gelegen, ze mogen hun verhaal komen doen, vreselijk hoe die mensen zich hebben gevoeld en nog steeds, de onmacht van verplaatsing, het niet mogen komen, ik hoef je niet uit te leggen denk ik wat dat heeft gedaan en nog doet. De enorme rest schade sociaal en emotioneel is desastreus en dan heb ik het niet eens over de economische schade, maar dat is niet meegenomen in deze c tijd.

 

Maar weet je wat ik echt het aller ergste vind? Dat is dat mensen elkaar gaan verraden, elkaar niet meer gewoon respecteren als je een andere mening hebt, mensen vervreemden van elkaar. Het gezever van de man die het land moet besturen, je moet je handen kapot wassen…. Ja juist dan raak je een groot deel van je barrière kwijt, een man die zegt je moet gewoon je bek houden, dan snap je misschien dat ik daar enigszins gefrustreerd van raak, de vaccindeal die staatgeheim is, waarom? Maar de enorme angst die wordt aangepraat door de regering en de media, want het aantal besmettingen loopt op, hoeveel worden er ziek? Tuurlijk de ziekenhuizen lopen vol, maar de mensen die overlijden zijn laag, het doel was toch groepsimmuniteit, dan moeten er toch mensen besmet worden? En in deze tijd van het jaar is het normaal dat mensen een snotneus hebben of griep, maar alles is c.

Maar je kent me onderhand ik ga je ook wat tips geven hoe jij jezelf en je lijf sterk maakt en je weerstand en dus je immuunsysteem nog sterker kan maken en dat zijn gewoon dingen die jezelf makkelijk kan doen, want ik hou niet van moeilijk.

Ben jij niet bang dan…. En wat kan jezelf doen

Nee totaal niet, want wat c dan ook is, het is en blijft een virus en angst maakt mijn lichaam en geest een stuk zwakker, en dan verzwakt je immuunsysteem juist en dat wil ik niet, die heb je heel hard nodig tegen welk virus dan ook. It takes two to tango…. Want je lijf kan pas ziek worden als je immuunsysteem verzwakt is en door angst, stress ga je vaak slechter slapen en dan zit je al snel in een vicieuze cirkel.

Dus het virus bestrijden doe je met je immuunsysteem versterken, ik neem je mee wat je meteen kan doen.

 

  • Zet zo nu en dan het nieuws eens uit, ik merk zelf hoe meer ik hoor, hoe gefrustreerder ik raak, zo nu en dan scrol ik er even doorheen, ik probeer positieve berichten te lezen, want het aantal besmettingen zegt niks.
  • Zorg voor een goede mindset en je gezonde verstand, ga zelf op onderzoek uit en geloof niet alles wat ze zeggen. Op het moment dat je angst laat regeren, daalt je weerstand. Als je mindset goed is dan kan je ook de verandering aan om beter voor je gezondheid te zorgen en de stappen vol te houden, no problem.
  • Slaap voldoende, minstens 5 uur aaneengesloten en als je een nacht minder hebt geslapen, ga toch naar buiten, ga in de zon zitten, doe een powernap. Ga niet tot laat tv kijken of op je telefoon zitten, voer geen zware gesprekken, ga chillen vanaf 20:00, hou een vast slaapritme aan, neem een 40 graden douche voor het slapen gaan, gedurende 10 minuten, lekker je bed in een snurken.
  • Leer omgaan met je stress, maar nog beter leer stress te reduceren. Dit doe je door leuke dingen te plannen, goed te slapen, leren loslaten, te bewegen, ontspanningsmomenten in te plannen en ze ook te doen, een massage, goed gesprek, minder veel te eisen van jezelf, nee te zeggen☺ Ga yoga doen. Sociale contacten verhogen je weerstand en verminderen stress, want hoe voel jij je als je lekker hebt gelachen, of je geliefd voelt! Enne dat kan ook nu met facetime, skype o.i.d.
  • Koud afdouchen, jawel even wennen maar als je het gaat doen is het een mega booster voor je weerstand, na het douchen de kraan steeds kouder zetten en dan de tijd opbouwen, even heb je de bibber maar al heel snel krijg je het heerlijk warm.
  • Bewegen, ga erop uit, wandel, fiets, zoek de natuur op, klassieke win-win want ook je stress zal minder worden! Wandelen kan in laag tempo of je gaat sneller lopen gedurende 10 minuten zodat je hartslag omhooggaat, versterk je spieren, dit kan door jezelf op te drukken, squats, lunges, gebruik je eigen gewicht.
  • Ga gezonder eten, dus 3 maaltijden per dag, minder suiker (geen potjes, pakjes en zakjes), eet meer groente en fruit minstens 250 gram groenten en 3 stuks fruit, je kan dit ook in een heerlijke smoothie doen, drink minstens 2 liter water of groene thee, drink geen calorieën en suiker, dus frisdrank en sap, of energydrank. Vermijd geraffineerde koolhydraten zoals witte pasta en rijst, koekjes en snoepjes, al wat uit een fabriek komt bevat vaak veel suiker en bewaarmiddelen……Gebruik de goede vetten zoals roomboter (pakje grasboter ongezout) op je boterham, bak in kokosolie of roomboter, gebruik geen zonnebloemolie (te veel omega 6) De goede vetten hebben een heel positief effect op onze vrouwelijke hormonen en is beter dan margarine of halvarine, want die schelen maar een molecuul van plastic. Enne onder goede vetten bedoel ik niet de friet en de snacks he 🤔…Dus zorg voor een gezond(er) gewicht
  • Ga niet de hele dag tussendoortjes eten, dit triggert steeds je immuunsysteem, wat het weer zwakker maakt, want als je wat eet of drinkt, gaat je immuunsysteem “kijken” of er gevaar is wat hij moet aanpakken. Dus beter voor je lijf is gewoon 3 maaltijden te eten en met drinken te bulken, dus ineens bv 250-500 ml drinken iov steeds kleine slokjes.
  • Breng je darmflora in balans. Dit kan of met meer groente eten (500 gram per dag) of in combinatie met een goede pro-biotica, deze kan je kopen of zelf maken met kefir, een gezonde darm, is een gezond brein en dito lijf. Ook deze kunnen ondersteunen Yoghurt, kefir en karnemelk, tempeh, miso, zuurkool en kimchi Je gezondheid start in je buik.
  • Gebruik voedingssupplementen, zoals vitamine C, D, magnesium, multivitaminen, visolie. Kijk hierbij naar kwaliteit en niet bv Kruidvat.
  • Zelf neem ik iedere dag probiotica en de ene is de andere niet, ik heb die van leef bewust, bevat 10 verschillende stammen, heeft een capsule die tegen het maagzuur kan en zijn werk doet in je dunne darm waar je het nodig hebt, daarnaast 3x per dag 1000 mg vitamine c, of de ester vitamine c of gebufferde (vaak zijn ze lastig verkrijgbaar), een goede multivitaminen en magnesium(het beste is de citraat) met selenium en zink, zink opent je cellen voor een goede opname, daarnaast vitamine d3 4000 iu, deze combinatie en bovenstaande tips ondersteunen je immuunsysteem zodat jij beter beschermd bent.

Maar laat je niet meezuigen in alle angstberichten, blijf bij jezelf, je gevoel en wat je wel of niet graag wilt en handel daarnaar, en het allerbelangrijkste ben lief voor jezelf en je omgeving.

Vind je het fijn als ik gratis met je meekijk? Dat doe ik graag, want als jij in balans bent, of komt dan zit je heerlijk in je vel, wat je ook doet, of kiest vraag een goed advies, waar je het ook doet. Wat ga je gebruiken of inzetten voor je gezondheid? Wil je me dat laten weten.

 

Enne als je graag een onderwerp in je mailbox wilt ontvangen laat het me weten, iets waar jij als vrouw de behoefte aan hebt.