Leef jij volgens het alles of niets principe? En hoe het 80/20 principe je hierbij kan helpen.

 

Vanmorgen was ik om 04:30 wakker en liep ik om 05:00 met onze Joep in het park, mijn lijf en hoofd wilde niet wat ik wilde, en mega brak was ik opgestaan. Dit zijn meestal van die dagen dat er niet veel uit mijn handen komt en ik me de dag door moet slepen. Meestal vind ik mezelf dan wat zielig en is mijn strategie om niets/weinig te doen, maar dat gaat natuurlijk niet met een drukke agenda, hoe ik dat oplos lees je verder in dit blog☺

 

Jarenlang heb ik zo geleefd, uit de stal waarin ik ben geboren was dat een vaststaand feit, mijn ouders hebben me zo opgevoed en met sommige dingen is het best effectief, maar als het aankomt op het “gewone leven”, vriendschappen, liefde, of gezondheid of bewegen werkt het niet, in ieders geval niet voor mij. Ik heb vroeger best op een leuk niveau gedanst en mijn talent lag bij Latin american, (ja dat super ritmisch en dynamisch dansen), ik moest 6 x in de week trainen en op zondag was er altijd een wedstrijd, daar werkte het alles of niets principe prima, want ik vond het superleuk, won ook nog en had een beren conditie en een heel afgetraind lijf en dat wierp zijn vruchten af.

Maar ik viel in een enorm gat toen ik ging studeren als verpleegkundige, want door de diensten kon ik mijn passie niet meer zo goed doen zoals ik wilde en moest voor in het team te mogen zitten, daardoor moest ik noodgedwongen uit het wedstrijdteam en omdat ik alles of niets deed ben ik helemaal gestopt, nog altijd voelt dat als jammer en een gemiste kans, want om terug te gaan naar gewoon dansen paste niet in mijn strategie van alles of niets.

Met veel dingen is het effectief, want als ik me iets voorneem en diep in mijn buik voel dat ik dat moet doen, is het alles of niets principe mijn kracht en helpt het me om door te gaan als het moeilijk is of pijn gaat doen. Voor mij is afspraak afspraak en wat ik zeg doe ik, de afspraak is dan of met mezelf of met een ander, want ik ben integer in mijn afspraken en dat is wat ik ook van een ander verwacht en weet je daar ben ik regelmatig op mijn gezicht gegaan, want niet iedereen doet wat hij zegt of nog erger belooft. Dat vind ik nog steeds niet fijn, maar kan daar mee dealen zullen we maar zeggen. Maar iets wat ik aan mijn kinderen heb beloofd, of vrienden of partner ja dat moet gewoon, daar moet ik op kunnen vertrouwen maar zij ook op mij, hoe denk jij hierover ?

 

Hoe werkt alles of niets voor jou?

Alles of niets kan je vreselijk motiveren maar ook enorm tegenwerken, want stel je had jezelf voorgenomen om 3 x in de week te sporten, je staat klaar in je pak en je partner appt dat hij niet op tijd thuis is, en of jij de kinderen dan gaat ophalen…. Denk je dan nou dan is het mooi geweest deze week, dan doe ik helemaal niks meer? Of denk je dan ik heb deze week al twee keer gesport, ik ga later kijken om het alsnog te doen, of wat doe je dan, hoe denk jij en is het alles of niets?

Of je krijgt van iemand een lekker doosje bonbons, van die heerlijke Belgische ☺, pak je er dan eentje en laat je het erbij en verdeel je de buit over een paar dagen of onder meerdere mensen? Of denk je hoppa die halen eind van de dag niet en denk je al genietend van het lekkers, mijn goede voornemen is nu toch weg dus die doos gaat leeg?

 

Of je hebt met jezelf afgesproken om gezonder te gaan eten, maar je hebt je vergist in een afspraak, dus moet er snel iets op tafel komen, wat doe je dan? Eet je een boterham, ga je wat halen en als je dan toch friet haalt doe dan ook maar een snack? En als alles toch misloopt kan dat ijsje er ook nog wel bij….

 

Afgelopen twee weken deed ik een challenge, om vrouwen te ondersteunen om weer de regie te nemen over hun leven en gezondheid en daar kwam vaak naar voren dat ze afhaken als het een dag niet gelukt is, of het even minder gaat, of hun plan niet hebben kunnen volgen, alles of niets dus. Het mooie was dat ik ze twee weken ondersteun, een liefdevolle schop onder hun billen geef, maar ook liefdevol de weg laat zien, dat je ook mag struikelen, als je maar in beweging blijft, want van stil staan of stoppen weet je zeker dat je niet vooruitkomt.

En weet je ook met je gezondheid verbeteren of een andere mindset alles start met de eerste stap en als je dan alles of niets doet, kan ik je garanderen dat er niks verandert. Alles start met een keuze en de eerste stap. Je huwelijk is toch ook niet altijd rozen geur en maneschijn? Ik kan Aernout liefdevol achter het behang plakken en de kinderen erbij, dan ben ik voor dat moment er helemaal klaar mee, maar dan zeg ik ook niet nou we gaan maar uit elkaar want vandaag vind ik je niet zo leuk…. Nee we hebben gekozen voor elkaar en gelukkig vind ik hem het allergrootste deel heel erg leuk en dan is het i.p.v. alles die dag bijna alles, want meer dan 90% is top, voel je wat ik wil zeggen?

 

Met een keuze maken voor jezelf of je gezondheid, of dat nu is gezonder leven, meer bewegen, je stress verminderen, meer voor jezelf kiezen, beter slapen, vaker nee zeggen, weten en leren voelen wat jij wilt, start met je doel zetten wat wil je en wat wil je niet meer, je stip op de horizon zetten en ervoor gaan. En weet je soms ga je als een straaljager en soms als een vlieger van links naar rechts, maar als je weet waar je naar toe gaat is er ook een tussenweg en dat is de gulden midden weg. Want bij de meeste gaat alles best lang goed, alleen doordat er geen enkele uitwijkkans is wordt de stap na een tijd dat er helemaal iets meer gebeurt. Want als alleen alles goed is, kan er nooit een hobbel komen en helaas komen die toch regelmatig voor.

 

Er is meer dan maar een oplossing of weg

Van mijn ouders kreeg ik al heel jong mee dat er maar een mening of weg was en dat was die van hen, als ik een voorstel deed voor iets anders werd dat meteen afgestraft, misschien herken je iets uit je eigen jeugd, dat je het gevoel kreeg dat er maar een oplossing was, een mening die telde, alleen de waarheid of werkelijkheid telde van een van je ouders, vaak start daar het alles of niets gevoel en als je niet alles doet, dat je het niet goed doet. Daarnaast ontstaat daar heel vaak het gevoel dat je niet goed genoeg bent, onzeker wordt over je eigen kunnen, en je snel afleert om nee te zeggen, herken je dat? Ook kan het op de basisschool zijn start hebben, er hoeft maar een leerkracht of kind te zijn die je zelfvertrouwen of mening ondermijnt en de start is gemaakt voor het alles of niets gevoel, of het gevoel van niets durven, of er niet tegenin durven gaan. Hoe was dat bij jou thuis?

Maar weet je gelukkig is er een hele simpele oplossing en de mensen die me al wat langer kennen, weten dat ik van eenvoudig hou, want dan hou je het vol en blijf je in je eigenwaarde, zonder gevoel dat je het niet goed doet. Perfect hoeft niet, goed is prima!

Gelukkig zijn er meer smaken en veel meer mogelijkheden, daarom adviseer ik vaak het 80-20 principe

Want weet je als je maar de stappen blijft zetten, blijf je in beweging en komt er altijd een oplossing. Ik zal je een voorbeeld geven; vandaag stond in de planning dat ik zou gaan mountainbiken, maar zoals ik me nu voel gaat het dat niet worden, want als ik dat toch doe, donder ik van mijn fiets en dan ben ik verder van huis. De oplossing is dan niet om helemaal niks te doen, maar dan ga ik wandelen met joep en thuis werken met gewichten en oefeningen. Dus het alles of niets principe sla ik over, maar maak er een middenweg van. Ik had me als doel gesteld meer te bewegen, alleen doe ik vandaag wel mijn actie maar dan iets anders. Want als ik niets zou doen voel ik me reuze schuldig en niet okay, dus ik doe wel wat ik met mezelf heb afgesproken, maar dan met een ander sausje, snap je wat ik bedoel?

Zo is het ook met gezonder gaan eten, dat doe ik al ruim 20 jaar heel serieus en na mijn opleiding tot integraal leefstijl en vitaliteits coach en orthomoleculaire therapeut nog gerichter, want weet je 80% van de lichamelijke en geestelijke klachten zijn voedingsgerelateerd, dus dat kost me helemaal geen moeite, want anders voel ik me niet lekker. Eet ik dan nooit iets ongezonds, jawel maar bv in het weekend een keer friet, dan eet ik geen snack maar een lekker stuk zalm erbij, chips eet ik zelden ik eet liever een handje noten, alcohol zelden maar als we bv met onze vrienden een radleravond hebben.

Ik doe 80% alles wat ik met mezelf heb afgesproken en 20% ben ik flexibel, dan kook ik bv niet met meer groentes maar maak ik een omelet met soep en soms eet ik wel een frietje, maar ik zorg dat 80% okay is.

 

Lief zijn voor jezelf:

Ja dat kan je prima doen als je 80% goed voor jezelf zorgt, dan kan de andere 20% wat flexibeler zijn. Je kan ook zeggen 6 dagen doe ik goed mijn best en een dag mag ik zondigen en eet ik bv friet of chips of wat je dan ook lekker vindt. Weet je door er anders naar te gaan kijken ben je ook liever voor jezelf en is het geen strijd meer, het is gewoon duidelijk wat je wilt en niet wilt. En dat voelt heel anders in je hoofd. Want wat ik vaak terug hoor als vrouwen dit gaan toepassen ze echt liever naar zichzelf kijken en niet zeggen zie je wel ik heb het weer niet goed gedaan, of het is me weer niet gelukt, als je weet wat je met jezelf afspreekt geeft dat rust en dan weet je dat een stukje chocolade niet een hele reep moet zijn.

 

Afspraak is afspraak voor jezelf:

Als je deze afspraak met jezelf maakt, houd je er dan ook aan, tenzij je van alles of niks gelukkiger bent, wat ik me niet kan voorstellen, wel als je alles doet, maar niet als je niets doet…Maak een afspraak met jezelf wat wil je en waarom en welke dag is je zondig dag? En wat eet je dan, het verheugen is vaak net zo leuk. En weet je wat ik heb gemerkt? Dat is doordat ik een afspraak van 80-20 met mezelf heb gemaakt ik vaak de dag dat ik “mag” zondigen het niet eens doe of minimaal☺ want doordat ik me steeds fitter en energieker ging voelen ik het ook niet fijn vond om me door te zondigen dan opgeblazen of vervelend te voelen.

 

 

Hoe pak jij dat aan? Welke tip zou jij dan geven?

Wil je me dat laten weten? Ik vind het altijd fijn om te horen wat jij met deze tips gaat doen of hebt gedaan.